Čaplovičovo sito

Autor: Marta Medzihradská | 22.9.2013 o 16:36 | (upravené 11.3.2015 o 15:54) Karma článku: 6,15 | Prečítané:  524x

Veľký počet kvalitných škôl je pre spoločnosť úspechom. Ale ak sa ich absolventi nemôžu uplatniť na pozíciách odborníkov, pretože nimi v skutočnosti nie sú, treba prestať klamať iných, seba a zneužívať štátnu kasu.

Súčasné nastavenie školského systému spôsobuje, že pre riaditeľov škôl je rozhodujúca priazeň žiakov a rodičov a nie kvalita školy. Namiesto riešenia tejto systémovej chyby prišlo z ministerstva „veľké sito" na žiakov základných škôl. Pričom ho opäť protisystémovo budú mať v rukách jednotlivé základné školy. Ako zareagujú? Zrejme tak, ako aj doteraz. Aby si získali žiakov, znížia hodnotiacu latku a kvalitu. Menej náročné školy budú ešte vyhľadávanejšie.

A čo žiaci? Nie každý má za sebou rodičov, ktorí podporujú jeho štúdium. Ak sa takýto žiak zmobilizuje v 15-tich, bude už neskoro. Pritom žiaci zo znevýhodnených rodín mávajú takéto zlomy práve v tomto období. Ak im nebude umožnený prístup k maturite, v dospelom veku sa pravdepodobne vyhnú diaľkovému opakovaniu základnej školy. Zostanú zatrpknutí ako k rodičom, tak aj k spoločnosti, ktorá im nedala šancu. K spoločnosti, ktorá má v ústave zaručené právo na vzdelanie a na pomoc pri príprave na povolanie.

Vytvoriť motivačný systém, nasmerovať školy ku kvalite a žiakov ku štúdiu sa dá vhodnejším a dokonca už pripraveným spôsobom.

Alfa a omega v školstve je klasicky maturita. V našom systéme o nej rozhodujú traja učitelia v porote a tlaky zvonka, ktoré vyhrávajú, pretože na druhej strane (tej štátnej) o nič nejde. Štát neručí za kvalitu škôl, ani za kvalitu maturít, napriek tomu, že do školstva posiela naše peniaze. Dnes je úroveň maturít na rôznych školách neuveriteľne rôzna. Oceňujem, že tohto roku začala byť rozhodujúca aj písomná časť maturít. To, čo je na papieri, je teoreticky možné kontrolovať inšpekciou. Teoreticky!

Štát už roky investuje do externých maturít nemalé financie a pripravený projekt sa stále neuviedol do praxe. Maturita tak stále nie je relevantnou skúškou. Stredné školy môžu prijať všetkých uchádzačov a všetkých aj nechať prejsť a poslať na vysoké školy.

Externé maturitné skúšky, ktoré by zaručili požadovanú úroveň, sú pritom jednoduchou, prirodzenou motiváciou pre skvalitňovanie škôl. Vyriešili by aj otázku výberu žiakov zo základných škôl ako aj otázku postupu na vysokú školu. Stredné školy, ktoré by nedokázali zabezpečiť svojim študentom maturitu, by prirodzene začali ponúkať aj odbory bez maturity a postupne posilňovali odborné školstvo. 

V princípe každé sito je nesprávnym prístupom. Uznajme však, že prísnejšie nároky na maturitu zrejme prinesú aj efekt sita, ale prinesú aj kvalitnejšie školy, väčšiu spravodlivosť vo vylučovaní zo štúdia a predovšetkým budú motivovať študentov k intenzívnejšiemu štúdiu v čase, keď sú schopní lepšie pochopiť dôležitosť úspechu v škole. Ak však sito povýšime na cieľ a byrokraticky si zaumienime postupovať zdola nahor, môže vzniknúť podobné monštrum, ktoré sa iste nie náhodou ocitlo aj na ústavnom súde.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.


Už ste čítali?